Headerbild

Historik

VMK Historik 2022

60 år med Vallentuna MK

Nedanstående text är framtagen i samband med Vallentuna Motorklubbs femtioårsjubileum 2013. Underlag är i huvudsak hämtat från verksamhetsberättelser, protokoll och VMK nytt och andra källor. Författare har varit Per-Olof Brunell och Stefan Jägerhult.  Underlaget är tänkt att uppdateras i takt med tiden.

 

1963

 

Vallentuna MK bildades den 30 januari 1963 av ett 30-tal medlemmar. Till ordförande valdes Tommy Zetterström. Motorklubben motto var att fostra och lära upp goda och ansvarskännande motorförare.

1 mars 1963 tillkommer ett antal medlemmar från Cometernas MK (medlem överläts) Cometernas MK hade troligen sitt startdatum 26 september 1952

 

1964

 

Klubben har tankar på att hyra en bit åkermark för att starta en Gokartbana.

 

1965

 

Postfack 58. Klubbhuset ”Hasseludden” som hyrdes av kommun vid Bällstavägen/Stockholmsvägen (södra utfarten) för 900 kr/år. Medlemsavgiften var 15 kr

Medverkar vid MS Stockholms arrangemang av IS-cupen på Vallentunasjön.

Ansöker om att gå med i SWEMA (Svenska Motorfederationen Automobilsektionen), vilket beviljas. SWEMA blir sedermera Svenska Bilsportsförbundet.

Medlemsantalet 95 st. Ny ordförande Manne Bornholm.

 

1966

 

Tre bilorienteringar. KM på isbana på Vallentunasjön och mopedrally. De som tävlade i KM på is fick följande reglemente att åtlyda: dubbat max 30st/100kg vagnsvikt och hjul! 103 medlemmar.

Motorklubben tar sitt fostrande ansvar och utesluter JJ, då JJ inte uppträtt nyktert och skötsamt i samband med bilkörning vilket stadgarna föreskriver. I ett klubbutskick från styrelsen konstaterar ordförande att en årsfest kommer att drabba klubben. (vi får hoppas att drabbningen blev lyckad) Medlemmarna uppmanas också att ta med ev. överblivna stolar hemifrån till klubblokalen. Fredagar mellan 19:00-20:00 hålls bastubad i Vallentuna sporthall.

 

1967

 

Manöverprov och ljusinställning i samband med H-dagen.

”Motorsurr” ges ut. Där står det att klubben har 115 medlemmar. Man uppmanar också medlemmarna att skicka in förslag på punkter till dagordningen! Man lyckas också att snacka till sig 2 öre rabatt per liter bensin hos Vallentuna Motor AB. Den 17 september hålls en ”röjarfest” vid klubbhuset. Medlemmarna uppmanas att ta med yxa spade e.dyl. (det gick tydligen vilt till på den tiden….) Damsektionen har sitt första möte den 20 september. Vad hände med den?

  

1968

 

Årsmötet i HV-gården. Ordförande Manne Bornholm avlider hastigt. Klubbmöten på Ekebygården (ingen verksamhet i Hasseludden)

1969

 

Storstockholms motorpool bildas men blir inte verksamma förrän nästkommande år.

Januari och februaribladet ges ut, och i mars kom första VMK nytt. I januaribladet hoppas man på ett ”rivigt år” I februaribladet erbjuds man att deltaga i en funktionärskurs som hålls av Fergus Sager. Årets stora händelse är klubbfesten den 19 april. Glöm ej att beställa barnvakt står det i inbjudan. Ny ordförande blir Stig Lindblom. Man söker också en redaktör till VMK-nytt med kunskaper i det svenska språket. Lönenivån utlovas till 0kr.

 

1970

 

Nytt Klubbmärke. Kraven blir enligt följande: det skall vara runt, diameter 50mm, av svart filt eller plast och med text i guld. Vallentuna Motorklubb utmed kanten samt initialer VMK i centrum. I Solna MS skärmletningserie den 20 februari vinner Stig Lindbom/Sten Lindbom tävlingen med 1 prick. Klubbfesten hålls på restaurant Vikingen den 23 maj. Dans till BOB ELLIS ljuvliga toner.

 

1971

 

Traktor genom isen på Vallentuna sjön, bärgning kostade 1600 kr.

Via Trafiksäkerhetskommittén, upprättas Körgård vid ÅBY gata tillsammans med MHF.

Nya klubbmärket är nu klart, så här skriver man i VMK-nytt nr1-1971 ”Priset har vi kunnat sätta så oförskämt lågt som 10kr inkl moms”

Kommun inköper två manövergårdar, hyra marken, dra fram ström.

I tävlingskommittén väljs Arne Wallén och Nils-Erik Andersson in.

Ny ordförande blir Arne Lindvall, årsavgiften är 20 kr

 

1972

 

Medlemsantalet är nu 45st.  Klubben är i kris. Man uppmanar att det är varje medlems ansvar att rekrytera nya medlemmar.

 

1973

 

Styrelsen utreder ev. samgående med Vaxholm MK och Täby MK.

Bo biltillbehör på S:t Eriksgatan 83, erbjuder 30% rabatt på stötdämpare, ljuddämpare och tändstift. Klubbträffarna hålls i Lugna Rummet på Ekebygården.

Ny ordförande blir Nils-Erik Andersson som påtar sig ansvaret för att rädda klubben som nu är i riktig kris.

  

1974

 

Stor-Stockholms motorpool blir Stockholms Bilsportsförbund

Arne Wallén gratuleras till 2:a platsen i RM. I Eskilstuna RSA bryter Kent Irebrand efter växellådsras, och Åke Lundqvist får punka på SS14. Medlemsantalet håller ständigt på att fyllas på. 20 nya medlemmar har rekryterats.

 

 

1975

 

Styrelsen tar beslut att VMK skall utöva tävlingsverksamheten rally. Ett antal medlemmar från Täby MK beslutar sig för att gå över till Vallentuna MK.

VMK-nytt får nya redaktörer, P-O Brunell och Bosse Johansson. I KM i RSB leder Johan Rosenlund före Nils-Erik Andersson och P-O Brunell

Vi arrangerar VMK:s första Rallytävling en Rally Special B som sker i september. I tävlingsledningen ingår Anders Johansson, Kent Irebrand, Bo Johansson, Lars Höglund, Nils-Erik Andersson och Ulla Eriksson. Ny klubblokal blir Skyttepaviljongen i Bällsta.

 

1976

 

 Vi arrangerar dels en RSA samt en RSB tillsammans med Täby MK, ingående i DM Gustav Wasa Krogrundan.  Årsavgiften är fortfarande 20kr. I rally SM:s deltävling High Chaparall i småland deltar Vallentunaförarna Torsten Söderström, Anders Johansson och Göran Heidmark.

 

1977

 

Medlemsavgiften höjs till 25 kr. Tävlingsmässigt så blir Göran Heidmark 11 i A STD A, Kent Irebrand blir 4 i B STD B med Leif Henriksson på 5:e plats i Skepptuna MK:s Midnattsspecialen

 

1978

 

Ny ordförande blir Lars Höglund. Vi arrangerar Gustav Wasa rundan ingående i DM på egen hand. Vi arrangerar även halkprov i samband med Hembygdsrundan. KM-vinnarna från föregående år gratuleras också. Göran Heidmark segrade före Arne Wallén och 3:e platsen delas mellan Anders Johansson och Leif Henriksson.

 

1979

 

Medlemsavgiften höjs till 30 kr. Styrelsen utökas med 2 personer. Gunnar Jansson vinner Valvolinekannan C-STD B. Motorklubben inleder ett samarbete med Radioklubben TUMO. Motorklubbarna Vallentuna MK och MK Rimo möts i två fotbollsmatcher. Vallentuna MK vinner båda med 5-3 och 3-1.

  

1980

 

Christer Adolfsson vinner första inteckningen i Vallentuna MK:s vandringspris, 3 sekunder före Arne Wallén. Tävlingen är Gustav Wasarundan. Den 28 maj arrangeras en klubbtävling som begåvats med namnet ”racet som blev av” I KM leder P-O Brunell före Christer Ärnström i en poängberäkning som förefaller något underlig.

 

1981

 

Anskaffat 40st. klockor för tidtagning. Medlemsavgiften är 50 kr. Karin Jansson leder KM i bil-O. Klubbtävlingen i Markim vinns av Johan Rosenlund.

1982

 

I VMK-nytt skrivs följande: Vi har två killar som har tävlat i junior-SM Båda har presterat ypperliga resultat. I Rejmerrallyt lyckades Stefan Jägerhult att knipa 3:e platsen i JSM STD B. Håkan Holm lade beslag på 5:e platsen i klass special.

 

1983

 

Ny ordförande blir Kent Irebrand. 20 års jubileum med Boppers

Första Tunaspecialen arrangeras. I Gustav Wasarundan blir Håkan Holm 6:a i A-nat. Stefan Segarljung blir 6:a i A STD. Mikael Carlström blir 2:a i B NAT . I en skrivelse från kommunen står följande: Kommunen har avslagit dispensansökan angående indragning av startavavgift. Enda bidraget klubben nu har är det sedvanliga aktivitetsbidraget.

 

1984

 

Försvarsgården hyrs. I VMK-nytt sägs det att ”nu har vi äntligen fått en riktig klubblokal efter många års bedrövelser” Ny ordförande blir Per-Olof Brunell. Medlemsavgift är nu 60 kr. Lars Ekberg leder KM efter 4 deltävlingar. VMK-nytt utkommer med en speciell Folkraceupplaga.

Nils-Erik Andersson vinner KM i Go-cart före Torbjörn Åberg och Stefan Jägerhult.

1985

 Skyttepaviljongen brinner ner/upp, dagen innan Tuna specialen. Vi hyr tid i Ekebyskolan, varje onsdag mellan 21 00-22 00. Lars Breimo vinner Kontorsmaskinsspecialen som arrangeras av Vallentuna MK. Arne Wallén leder KM i rally efter 8 deltävlingar. Tommy Hermundstad och Karin Jansson blir bronsmedaljörer i SM i Bil-O.

1986

 Klubbjackor tas fram, fond bildas för framtida klubbhus, 50 000 placeras i en avkastningsfond som förhoppningsvis ska ge vinst. Nya redaktörer för VMK-nytt blir Lotta Jansson och Ellen Hohmann. Höstfesten sker den 14 oktober vid Ormstaskolan. KM i rally vinns av Lars Ekberg.

 1987

 Deltagit VBK familjens dag, utställning av fordon samt dragkamp. Återigen höstfest. Denna gång den 17 oktober i Ormstaskolan.

1988

En förare i Vallentuna MK blir avstängd tre månader efter att ha passerat en larmflagga under Gustav Wasa rundan 28 maj. Vallentuna MK utses av SBF som arrangör av SM i bil-O. Klubben firar 25-års jubileum.

1989

Ny ordförande blir Mats Jägerhult. VMK erbjuds att arrendera tomten vid gamla reningsverket i Lindholmen. Skolpaviljong i Bredäng besöks som ett lämpligt objekt att flytta för att bli ett nytt klubbhus. Besiktningen av huset medför naturligtvis ett polispådrag då suspekta typer har setts vid platsen av nyfikna grannar. I väntan på att nödvändiga tillstånd för bygglov m.m. så brinner paviljongerna upp/ner. Reningsverket i Kårsta med överbyggnad i plåt skall göras om, VMK kan komma över plåten. När hämtningen blir aktuell är större delar av plåten stulen. Medlemsavgift är nu 75kr. Detta år ställer även SBF nya krav på bullernivån för rallybilar. Årsfesten hålls i Vallentuna Gymnasium den 2 december.

1990

Dubbla årsmöten pga. av att den ekonomiska redovisningen inte blivit klar och godkänd, i samband med att även vissa oegentligheter uppdagades i samband med kassörbyte.

1991

Medlemsavgiften höjs till 100 kr. Arrendeavtal tecknas för tomten i Lindholmen.

1992

Hemvärnet ska utöka sin verksamhet och motorklubben riskerar att stå utan klubblokal.

Stor vattenläcka i klubblokalen. Nils-Erik Andersson ska tina upp frusna ledningar. När han totalt misslyckas och istället anordnar en gigantisk vattenläcka så flyr han från platsen och överlåter till P-O Brunell att reda upp situationen. Om detta finns att läsa i VMK-nytt nr:1-1992.

1993

Ut ur Försvarsgården i februari, för att i november hyra hela Försvarsgården.

Stefan Jägerhult leder KM i rally.

1994

 Janne Östh redaktör för VMK-nytt. Årsfest i Ormstaskolan. Stefan Jägerhult leder KM i rally.

1995 

Ny ordförande blir Peter Bokström. Klubbtävling i samband med Lions motordag, publik kunde köpa kartläsarbiljett. Vallentuna MK vald till årets klubb av Svenska Bilsportförbundet (ska troligen vara distriktet) KM vinns av Tore Willén före Stefan Jägerhult. Ny redaktör för VMK-nytt blir den nygamla P-O Brunell. 

1996

I KM 1995 konstateras att Stefan Jägerhult vinner KM före Tore Willén, dvs. tvärt emot vad som tidigare sagts!!!! Gustav Wasarundan ställs in p.g.a. obefintligt vinterväglag. Fredagen den 3 maj blir det en inbjudan till Åbo. A-hytt och smörgåsbord kostar 280kr.

1997

Peter Bokström blir även ordförande i Stockholms Bilsportsdistrikt. SBF ger ut nya hjälmbestämmelser som ingen orkar läsa. I rally-KM leder Stefan Jägerhult före uppstickaren Magnus Wallén. Gustav Wasa rundan genomförs på Svea Livgardes övnings och skjutfält för första gången.

1998

Tuna specialen 800 med start i centrala Vallentuna. Gustav Wasarunda den 6 januari regnade bort. Medlemsavgiften är nu uppe i 150kr. Vår första hemsida på Internet lanseras.

1999

Första 6-timmars uthållighetstävling i samarrangemang med Täby MK vid Arninge (Täby Motorstadion). Ny ordförande blir Mats Jägerhult.

2000

 Första 6-timmars på Sundsta i egen regi. Den genomfördes som serie om fyra tävlingar.

Vi genomförde även SM-tävlingen i Roslagsnatta i Bil-O. I VMK-nytt uppmanas det att vi ska rädda världen från pappersslöseri. Kan ju låta lite konstigt, men faktum är att Vallentuna MK är en föregångare för att kunna anmäla sig elektroniskt via Internet på den hemsida som togs i drift 1998. Medlemsavgiften är nu 200kr.

2001

Första Markimsprinten. Ny ordförande blir Stefan Jägerhult. Premiär för rallypub på Gästgiveriet i Vallentuna.

2002

Premiär för tävlingsarrangemang vid Ullna tillsammans med Tidningen Wheels.

1.a kontrakt med kommun avseende klubbhuset.

2003

40 årsjubileum med stort partaj, i hjälmstaskolan.

2008

Försök med att arrangera Torparskogsrundan som rallysprint vintertid, genomfördes ej pga. av väder samt därefter datumkrock.

Scouterna som efter brand blivit hemlösa hyr nedervåningen i klubblokalen

Klubben miljöcertifieras. Ungdomssatsning riktad mot gymnasieskolan, tretimmars uthållighetstävling genomförs. Införande av möjligheten till ständigt medlemskap. Avgiften motsvarar tio åravgifter.

Cramosprinten genomförs på ett bra sätt. Trots att inledningen var en bärgningsövning efter det ihållande regnet.

2009

Cramosprinten genomfördes med depå vid Lions Flygdag. Vi erhöll pris från Stockholms BF för bästa innovativa klubb i distriktet. Nyhetsbrev via e-post påbörjas

2010

 Torparskogsrundan genomförds i trakten av Hakunge i snökaos i Stockholm reducerade startantalet och plogavgifterna slukade hela budgeten.

2011

Beslut på att avdela pengar av verksamhetens vinst till förarsättning som fördelas året efter enligt poängsystem. Ramirentsprinten genomförs som Stockholmsdistriktets jubileumstävling avseende SBF 75 år. Samarrangemang med Lions med sträckan i Markim

2012

Inga tävlingar genomförs, förra gången det hände var 1977. Ett mellanår, men klubbens ekonomi är bra, och vi tar nya tag inför 2013. Återigen försök att arrendera tomt vid Lindholmen, eftersom Tobbe fixat bra bud på baracker. Efter mycket dividerande, med kommun avseende arrendet, beräkningar avseende kostnad, ställt till nyttjagraden, samt arbetsinsats läggs projektet ner.

2013

Ramirentsprinten genomfördes i september på Markimsfälten som finaltävling i sprintcupen. 50års jubileum i Lindholmens slott och ca hundra deltagare. Det som från början var klubbens motto dvs. att ”fostra och lära upp goda och ansvarskännande motorförare” tycker vi består. Vi som nu kan uppleva vårt 50-års jubileum kan känna oss stolta över att vår motorklubb fortfarande finns kvar. Vi har utsetts till bästa arrangör, bästa innovativa klubb, föregångare i säkerhetstänk, föregångare i miljöhänseende, och är en av få klubbar i Stockholmsdistriktet som fortfarande håller rallysporten levande. Förutom hedersmedlemmar och de som var med och starta föreningen, gavs även ex medlemmar, med mer än 10 år som betalande medlem i bagaget möjlighet att delta. En riktig kanonkväll som blir svår att slå. SBF,s utmärkelse Guldratten delades ut till Kent Irebrand, Nils-Erik Andersson, Per-Olof Brunell samt Mats Jägerhult. Håkan Holm tilldelades RM medalj i silver för andraplats i RM Historiska bilar. Arne Wallén samt Stefan Jägerhult uppmärksammades för särskilt goda insatser. Många antal goda individuella tävlingsprestationer resulterade i Lag DM guld.

2014 

Ansökan om att genomföra vintertävlingen genomfördes men avbröts när ingen ledig helg fanns tillgänglig, dock visade det sig vara möjligt ur Försvarsmakt och Fortifikationsverkets perspektiv. Ramirensprinten genomförd i september innan valdagen med bra väder och många nya åskådare som lockats till evenemanget via en offensiv marknadsföring, enligt vissa en alltför offensiv.

2015

 Ramirentsprinten genomfördes vid Braheberg. 80mm regn tävlingsdygnet gjorde detta till en utmaning både för arrangör och tävlande. Alla tre åk genomfördes, dock inte av alla. Stig Andervang parkerade i diket efter målskyltaran efter första åket, men kunde vinna på bästa tid i alla fall. Ragnar Glav vinner Klassiska Rallycupen klass 3. Magnus Wallén vinner DM 2wd

2016

Sprinten åter i Markim som Markimsprinten. Nore Eriksson blir svensk mästare i Nordic Time Attack

2017

Sprinten i år som YRC-Sprinten genomfördes i Markim. Rasmus Åberg Riksmästare i Nordic Time Attack

2018

YRC-Sprinten genomfördes på Kungsängens skjutfält med tävlingscentrum vid Tranbygge. Niklas Karlsson seger i DM 2wd.Nore Eriksson tog SM-guld och Håkan Söderström SM-Silver i Nordic Time Attack

2019

YRC Sprinten åttonde september som deltävling i Östra Öppna Sprintcupen. Tävlingen genomfördes på Gällsta sträckan med start vid Björknäs (Krankurvan) med mål vid Sursta där även tävlingscentrum var beläget. Sträckan kördes 2009 åt andra hållet, den här gången premiär med tävlingscentrum vid Sursta. Med en bra marknadsföring lockades mycket publik, även utanför den ordinarie rallykretsen.

Nore Eriksson tog sitt tredje SM guld i Time Attack, Valkyria Edlund tog SM Guld i Rallysprint. Håkan Holm tog totalsegern i Klassiska rallycupen.

Niklas Karlsson tog hem DM för 2 wd samt en andra plats i ÖÖSC.

Vallentuna MK vann Lag DM i Rally

2020
Planering att genomföra sprint på Kungsängens skjutfält 7 juni, efter utbrott av Covid-19 ändrades planen för ett höstgenomförande. Dock hade inte restriktioner samt läget Covid-19 blivit tillräckligt bra för att kunna genomföra utan tävlingen ställdes in.

2021
Vallentuna MK genomförde YRC-Sprinten den 10 september i Markim. Tävlingen ingick inte i någon serie eftersom ÖÖSC lades ner och Uppland startade ÖÖRSC. Viss farhåga för antalet deltagare eftersom tävlingen var utanför serie samt att många tävlingar under året haft ett lågt deltagarantal, trots detta hade YRC-Sprinten 65 startande som är ett bra resultat. Som förberedelse inför deltävling i Sprint SM 2022 lades besiktning och anmälan i OPUS lokaler i Vallentuna vilket föll till stor belåtenhet. Fritt rekognoseringsvarv under två timmar infördes. Trots begränsade reklamåtgärder drog tävlingen mycket publik och kilometerlång kö till parkeringen strax innan tävlingens. Håkan Holm och Jesper Holm vann Klassiska Rallycupen och även RM i Rally för Historisk bilsport

2022

Vallentuna MK genomförde YRC-Sprinten den 10 september i Markim. Tävlingen ingick i Rally-SM grussprint som fjärde deltävling. Viss farhåga för antalet deltagare eftersom Rally-SM Grussprintar inte har dragit så många tävlande. Med inbjudningsklass i form av App-K blev till slut 58 startande vilket var ett bra resultat. Med anledning av SM var det noter, två genomkörningar och tidtagning på transporten. Stor affischerings insats gav mycket publik. Tävlingen fick ett bra betyg även från de långväga deltagarna. På tävlingsfronten har Klassiska Rally Cupen (KRC) 2022 avslutats med Håkan Holm som klassegrare i klass 4 samt totalsegrare i KRC i samband med detta även guldmedaljör i Historiska Riksmästerskapet i Rally 2022. I klass 6 i HRC kom Uffe Zetterström på en tredje plats, i klass 8 i HRC kom Jonas Wallén på en tredjeplats

2023